Test aslında hiç kimsenin yabancı olmadığı bir teknik. En ciddi araştırmalardan tutun da her hangi bir gazetenin pazar eki bile testlerle dolu artık. Çoğu kez akla hayale gelmeyecek konular bile testler aracılığı ile ölçülmeye çalışılmakta. (Onu ne kadar seviyorsunuz? Bu pazar nereye gidelim? vs. vs.) İşin bu popülerleşmiş kısmı bir yana aslında testler bireyleri, bireylerin belli özelliklerini, ölçülen belli bir özelliğine göre grubunun neresinde olduğunu ve ne yöne doğru kaydığını anlamamızda en fazla ihtiyaç duyduğumuz teknik de yine testler… Bu denli önemli soruların değerlendirmelerini sayılarla yapabileceğimiz teknik. Bireyin ölçülmek istenen davranışlarını yada davranışını örnekleyebildiğini varsaydığımız sorular, ibareler ya da yapılması gereken işlemlerden oluşan bu teknik bireyin ölçülen özelliği için uyarıcılarla doludur. Testlerin objektif bir teknik olduğu kuşkusuzdur. Yine de karşımıza bazı tedirgin edici sorular çıkmıyor değil. Örneğin; testler oldukça kompleks araçlardır. Gerekli şekilde uygulanması ve en önemlisi doğru cevaplandırılıp doğru değerlendirilmeleri gereklidir. Ayrıca testlerin araştırılan özellik/özellikler için en net şekilde hazırlanmış olması da gereklidir. Uygulanan testin doğal olarak uygulandığı birey/bireylere uygun niteliklerde olması da şarttır. Örnek olarak bilgisayarı tanımayan bir bireye, içerisinde bilgisayarı tanımasını gerektirecek bir zeka testi sorusu sormak bize doğru bir fikir vermeyecektir. Kırsal kesimdeki bir birey için süt inekten alınır, ama bir metropol bireyi için bu kaynak market olabilir. Bu nedenle testler yapılmadan önce gerekli uyarlamanın yapılması çok önemlidir.
Testlerin Amaç ve Kullanım Yerleri
1. Kişinin genel ve özel kabiliyetlerini saptamak.
2. Kişinin zayıf ve kuvvetli yönlerini, gizli kalmış yeteneklerini ortaya çıkarmak.
3, Öğrencinin ilgi ve ihtiyaçlarının saptanması
4. Kişinin öğrenme güçlüklerini ve bunların kaynaklarını saptamak.
5. Danışanın psikolojik problemini tespit etmek.
6. Bireyin kişilik niteliklerini, uyum derecesini, duygusal ve sosyal gelişmesini saptamak.
7. Öğrencilerin çeşitli öğrenme alanlarındaki başarı seviyelerini tespit etmek.
8. Üstün ve geri zekalıları, özel kabiliyetleri bulup çıkarmak.
9. Bir okula ya da öğrenim dalına veya işe öğrenci yahut personel seçmek ve yerleştirmek, ya da öğrencileri veya personeli çeşitli eğitim ve öğretim maksatları ile gruplandırmak.
10. Rehberlik ve danışma araştırmaları için çeşitli bilgiler toplamak.
Leave a Reply
Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.